Saturday, February 14, 2015

Hudud boleh mengurangkan kadar jenayah



Hudud boleh mengurangkan kadar jenayah


Bekas Ketua Hakim Tun Abdul Hamid Mohamad membuat kenyataan bahawa negara yang melaksanakan hukum Hudud masih tidak dapat mengurangkan kadar jenayah. Dan kadar jenayah di negara yang majoritinya muslim seperti Pakistan, Nigeria and Sudan masih mempunyai kadar jenayah yang tinggi. Beliau juga melanjutkan bahawa perlaksanaan Hudud di Makkah dan Madinah tidak boleh digunakan sebagai kayu-ukur tentang keberhasilan hukum tersebut untuk mengurangkan kadar jenayah.

Sebelum itu, bekas duta Negara, Datuk Noor Farida Ariffin mengatakan bahawa perlaksanaan Hudud akan menyebabkan pelaku jenayah seksual berkerumun ke Kelantan.

Dakwaan Tun Abdul Hamid Mohamad mengatakan perlaksanaan Hudud di Makkah dan Madinah tidak boleh digunakan sebagai kayu-ukur adalah dakwaan yang meleset. Sebabnya Madinah pernah menjadi ibukota Daulah Islam yang pertama yang ditubuhkan oleh Rasulullah (SAW) pada 623 Masehi dan juga ibukota Khulafah ar-Rashidiin yang berlangsung selama puluhan tahun, maka seseungguhnya Madinah pernah menjadi kota yang menguruskan polisi luar negara, perdagangan, sektor ekonomi dan pertanian. Pada zaman moden ini juga, bandar seperti Makkah dan Madinah dipenuhi oleh gedung-gedung perdagangan, bank-bank dan hotel-hotel, di mana manusia menjalankan kehidupan biasa seperti di bandar-bandar lain, dan bukan sahaja amal ibadah di dalam masjidil Haraam dan Nabawi. Juga belum ada lapuran penjenayah seksual berkerumun ke Brunei, ataupun bandar Makkah dan Madinah.


Statistik kadar jenayah pada 2014 sebenarnya menyangkal dakwaan kedua-dua individu tersebut.

10 negara yang mempunyai kadar jenayah yang tertinggi di dunia
1). USA
2). Canada
3). Germany
4). Poland
5). South Africa
6). Italy
7). Zambia
8). Uganda
9). Korea
10). Ethiopia

10 bandar di dunia yang paling merbahaya untuk diduduki
1). London (England)
2). Distrito Central (Honduras)
3). Birmingham (England)
4). Rio de Janerio (Brazil)
5). Ciudad Juarez (Mexico)
6). Mumbai (India)
7). Cape Town (SouthAfrica)
8). Florida (USA)
9). Caracas (Venezuela)
10). Chicago (USA)


10 negara yang mempunyai kadar kes bunuh yang tertinggi di dunia
1). USA
2). Belgium
3). South Africa
4). Italy
5). Japan
6). United Kingdom
7). France
8). Germany
9). Thailand
10). India

10 negara yang mempunyai kes rogol yang tertinggi di dunia
1). India
2). Spain
3). Israel
4). USA
5). Sweden
6). Belgium
7). Argentina
8). Germany
9). New Zealand
10). Poland

Di kesemua senarai tersebut, kadar jenayah yang paling tinggi adalah berada di negara-negara yang TIDAK melaksanakan hukum Hudud, dan bukannya di dalam negara yang melaksanakan hukum Hudud. Walaupun begitu, kami berpendapat, bahawa hukum yang mengaturkan manusia di dalam kehidupan masyarakat, seperti sistem ekonomi, sosial, hukuman termasuklah Hudud hanyalah dapat dilaksanakan secara efektif di dalam sistem Khilafah Islam, dan bukannya di dalam negara demokrasi liberal, di mana jurang kekayaan yang sangat tinggi dan sistem ekonomi yang berasaskan riba dan wang kertas.

Monday, February 9, 2015

A rebuttal of Noor Farida Ariffin claims on Hudud



These G-25 leader claims that the introduction of Hudud in Kelantan will increase sexual related crimes. Why is she so senile to think that the highest rape and other sexual related crimes (by merit) are all in non-muslim majority countries:
1). United States
2). South Africa
3). Sweden
4). India
5). United Kingdom
6). Germany
7). France
8). Canada
9). Sri Lanka
10). Ethiopia

If this senile woman, Datuk Noor Farida Ariffin, claims that she is a practising muslim, but never covers her aurah, and thinks that Hudud will increase sexual related crimes, then surely many rapist and sexual predators will flock to Makkah and Madinah, where Hudud is implemented.

In another report, Sweden tops rape cases for every of its citizen, and rapist enjoy immunity in Sweden:

Sweden tops European rape league
27 Apr 09 10:34 CET
Sweden has the highest incidence of reported rapes in Europe - twice as many as "runner up" the UK, a new study shows.

Researchers behind the EU study, which will be presented on Tuesday, conclude that rape appears to be a more common occurrence in Sweden than in continental European countries.

In Sweden, 46 incidents of rape are reported per 100,000 residents.

This figure is double as many as in the UK which reports 23 cases, and four times that of the other Nordic countries, Germany and France. The figure is up to 20 times the figure for certain countries in southern and eastern Europe.

The study, which is financed by the Brussels-based EU fund Daphne II, compared how the respective judicial systems managed rape cases across eleven EU countries. Sweden is shown in an unfavourable light, according to the study.

The high figures in Sweden can not it seems be explained purely by an increased tendency to report rapes and other more minor sexual offences.

Rape simply appears to be a more common occurrence in Sweden than in the other EU countries studied, the researchers argue.

Over 5,000 rapes are reported in Sweden per annum while reports in other countries of a comparable size amounted to only a few hundred.

The figures can however be somewhat distorted as it is often only assault rapes by strangers and aggravated acquaintance rapes that are reported in many of these countries - as was the case in Sweden 40 years ago.

The high incidence of rape in Sweden has a strong connection to nightlife and partying, specifically after-club parties in private homes.

Early sexual debuts, high alcohol consumption, "free sexuality" and the "right to say no" quite simply results in more rapes, the study concludes.

The Daphne II fund ran from 2004-2008 and was set up by the European Parliament as a specific programme to prevent and combat violence against children, young people and women and to protect victims and groups at risk.

In 2007 Daphne III was launched to continue the work and is funded up to 2013.

External link: Daphne III »
TT/The Local (news@thelocal.se/08 656 6518)

Swedish rapists ‘enjoy impunity’: Amnesty International
Published: 28 Apr 09
Sweden needs to do much more to clamp down on rapists, according to reports from Amnesty International and the United Nations. Jennifer Heape examines the disparity between the country's high incidence of rape and its low conviction rate.

Sweden's image as an international forerunner in the fight for gender equality has been damaged by recent reports comparing rape statistics across various countries.

A recent study commissioned by the European Union (EU) found that Sweden has the highest incidence of reported rapes in Europe.

And an Amnesty International report on rape in the Nordic Countries took Sweden to task last autumn for what the human rights organization saw as an abysmally low conviction rate for rape cases.

Released in September 2008, the Amnesty report - Case Closed - examines issues surrounding rape and human rights in Sweden, Norway, Denmark and Finland.

Despite Sweden's considerable emphasis on women's rights, currently ranking an impressive 3rd place in the UN global gender-related development index, instances of reported violence against women are showing no signs of abating.

In fact, statistics published by the National Council of Crime Prevention (BRÃ…) show that the number of sexual offences reported from January to August 2008 saw a 9 percent increase compared to the same period in 2007.

Amnesty's most damning criticism of Sweden relates to the considerable disparity between the number of rapes reported and the conviction rate.

Case Closed highlights the damning evidence that, despite the number of rapes reported to the police quadrupling over the past 20 years, the percentage of reported rapes ending in conviction is markedly lower today than it was in 1965.

Sweden’s profile in terms of violence against women has also attracted concern from the United Nations.

As UN rapporteur Yakin Ertürk comments in a special report released in February 2007, there is a notable discrepancy “between the apparent progress in achieving gender equality and the reports of continued violence against women in the country.”

The statistics are certainly alarming. Results from the annual, government commissioned National Safety Survey (NTU), which is conducted by BRÃ…, indicate that the actual number of rapes in Sweden in 2006 was estimated to be close to 30,000.

If this figure is correct, then it indicates that as few as 5-10 percent of all rapes are reported to the police.

Equally disturbing is the statistic from BRÃ… stating that in 2007, less than 13 percent of the 3,535 rape crimes reported resulted in a decision to start legal proceedings.

Over the past ten years there has been a 58 percent increase in reported sex crimes and according to BRÃ…, it is now statistically more likely for a person in Sweden to be sexually assaulted than robbed.

The phenomenon of alleged offences not formally being reported to the police or dropped before reaching court is termed 'attrition'.

Amnesty slams the Swedish judicial system and the prevalence of attrition within it, concluding that, "in practice, many perpetrators enjoy impunity."

In analyzing attrition and the failings of the police and judicial system, Case Closed draws attention to “discriminatory attitudes about female and male sexuality,” which may cause police investigators to “assume that women who report rape are lying or mistaken.”

This in turn brings up the notion of ‘real rape’ and the ‘ideal victim’. Researchers for Amnesty found that frequently:

“Young (drunk) women, in particular, have problems fulfilling the stereotypical role of the ‘ideal victim’, with the consequence that neither rapes within intimate relationships nor ‘date rapes’ involving teenage girls result in legal action.”

Helena Sutourius, an expert in legal proceedings in sexual offence cases concludes that, in Sweden, “the focus appears to be on the woman’s behaviour, rather than on the act that is the object of the investigation.”

In addition to challenging victim and crime stereotypes, perceptions surrounding ‘typical’ perpetrators must also be considered. The UN Special Report discusses how there is a widespread belief that the type of men who commit intimate-partner violence are not typical, ‘normal’ Swedes.

They are usually imagined as somewhat ‘deviant’ - unemployed, uneducated, alcoholic or from non-Western backgrounds, and so on. However, as Ertürk challenges: “In absolute numbers, the vast majority of the perpetrators of intimate-partner violence are ‘ordinary’ Swedish men.”

In a country where women’s rights feature high on the public agenda, there is a pervasive “fear of public shame - being regarded as a tragic failure in a country of supposed gender equality” especially among well-educated and successful Swedish women, which creates yet another obstacle for the victims of violence and rape, the UN report concludes.

Lina Plong from the National Centre for Knowledge on Men’s Violence against Women (NCK), based at Uppsala University, tells The Local:

“There is a real concern as to why the instances of rape and violence are not decreasing, despite the law becoming more strict and there being more public information available than ever. We need to concentrate on educating those professionals working in the area."

Amnesty has also condemned the limited amount of scrutiny of and research into the quality of rape crime investigations in Sweden as, “a serious shortcoming that needs to be addressed immediately.”

The Case Closed report states that, “while an impressive level of gender equality has been achieved in the so-called public spheres [in Sweden]…this achievement seems to have halted at the doorsteps of private homes.”

In its conclusion, Amnesty blames "deeply rooted patriarchal gender norms" of Swedish family life and sexual relationships as a "major societal flaw" and a reason for the continued prevalence of violence against women in Sweden.
Jennifer Heape (jennifer.heape@thelocal.se)

Saturday, February 7, 2015

Liberal ideas don’t kill, extremism does - a rebuttal



Zaid Ibrahim argues that liberal ideas do not kill but puts the blame on religion for the insecurity and wars. He did not read the history of the birth of Western liberal thought, which arose after the bloody conflict with the church authority, which led to the separation of the church from the state. He also does not acknowledge that it was the liberal west who invaded other resource rich countries and plunder their resources, who enforced their will on others and in turn enslaving others, such occurred during the colonial period, and still continues until today, the invasion of Iraq in 2003 (over a million killed), and before, the usurping of North America, Spanish Inquisition of South America, Australia, Africa and Asia by the other European colonialist with the genocide of millions of indigenous population, and the kidnapping of millions of African slaves, many were unfortunate to die in the long perilous journey and had their bodies dumped into the Atlantic ocean. Also, the worst wars which cost the lives of 70 million such as in World War I and II, were not fought over religion, or religion did not have a basis for those wars. While it is acknowledged that there were wars over religion, such as the Crusades in the Middle Ages, and Al-Qaeda in the 20th century, but the fact the history worst dictators such as Mao of China, Stalin of Russia, who were responsible for 70 and 9 millions of deaths in China and Russia in the 20th century, did not have any religious affiliation, both were atheists. In the US, everyone have the liberty to own guns, and more than 40,000 people die from gun inflicted wounds every year in the US alone. The prison population per capita in the US is the highest in the world, and in many parts in the US, it is unsafe to go out at night without the fear of being mugged, robbed or raped, all this in the so called liberated country.

Monday, November 3, 2014

Di antara peribumi dan pendatang

Di dalam suatu persidangan itu telah diadakan di Pusat Konvensyen Setia City di Setia Alam dan dirasmikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada 19 Oktober, 2014, seorang perwakilan parti Gerakan dari Johor, Tan Lai Soon berkata bukan sahaja orang Cina dan India sahaja pendatang, tetapi orang Melayu juga adalah pendatang kerana mereka berhijrah dari Indonesia, dan yang merupakan penduduk asal Malaysia adalah penduduk asal Sabah dan Sarawak dan orang Asli di Malaysia [portal web Malaysian Insider, 24 Oktober 2014]. Kenyataan yang dikeluarkan oleh wakil parti Gerakan tersebut merupakan tindakbalas terhadap kenyataan yang dikeluarkan oleh Presiden ISMA sebelum ini, iaitu kaum Cina dan India adalah merupakan pendatang ke tanah Melayu, dan berikutan dengan kedua-dua kenyataan tersebut, berpuluh-puluh lapuran telah diadukan kepada pihak polis dengan alasan ianya merupakan kenyataan yang menghasut dan mesti disiasat di bawah akta hasutan dan sedang menunggu perbicaraan [portal web ISMA, http://www.ismaweb.net, 13 Oktober 2014].

Setengah-setengah golongan memberikan takrifan terhadap istilah pendatang. Pendatang bolehlah dianggap sebagai orang-orang yang merantau, mengembara, berpindah dan juga pelarian ke suatu tempat lain daripada tempat asalnya, lalu hidup di situ sebagai rakyat biasa. Ataupun dalam istilah bahasa Arab, adalah orang-orang yang bermusafir sehingga singgah ke suatu tempat untuk bermukim. Sumber daripada Jabatan Imigresen Malaysia (portal web Jabatan Imigresen Malaysia) menyatakan salah satu kategori pendatang sebagai orang-orang yang bukan merupakan warganegara Malaysia yang tidak memiliki dokumen perjalanan yang sah yang masuk dan tinggal di dalam negara ini. Tetapi ini merupakan definisi pendatang di negara ini selepas tahun 1957. 

Masalah yang muncul adalah penduduk setempat merasakan tempat itu miliknya dan tidak boleh jadi milik orang pendatang. Masalah ini muncul disebabkan oleh assabiyyah (nasionalisma, fanatik kepada bangsa atau kaum) dan wataniyyah (fanatik kepada kenegaraan) yang ada pada manusia. Hukum Islam berkenaan dengan bermusafir sebagai pendatang (migrant) dan bila ianya bermukim di situ akan dianggap sebagai penduduk setempat dan bukan lagi pendatang. Kalau seseorang bermusafir sekalipun dia haruslah dilayan sebagai musafir, bukan sebagai rakyat kelas bawahan yang disisih oleh masyarakat.

Rasulullah (SAW) dan para sahabatnya yang berhijrah dari Makkah ke Madinah sebagai muhajiriin yang kemudiannya menetap di Madinah, tepat 1436 tahun dahulu. Dan penghijrahan Rasulullah (SAW) ke Madinah telah diterima oleh penduduk asal Madinah yang digelar Ansar, yang memberikan ba’ya kepada Rasulullah (SAW) untuk mendirkan Daulah Islamiyyah pertama. Maka kalau diikut istilah zaman jahiliyyah moden ini, golongan Muhajiriin dikenali sebagai pendatang dan Ansar pula dikatakan sebagai bumiputra atau peribumi. Juga sebelum hijrah Rasulullah (SAW) ke Madinah, terdapat beberapa kabilah kaum Yahudi yang telah menduduki Madinah lama sebelum hijrah Rasulullah (SAW) seperti Bani Quraidhah, Qainuqa’, dan Nadhir, dan apabila Daulah Islam yang pertama didirikan di Madinah pda 623 Masehi, kaum Yahudi tersebut tidak dikenali sebagai penduduk peribumi (atau bumiputra) Madinah, tetapi dikenali sebagai kafir dhimmi apabila mereka bersetuju hidup di bawah hukum Islam dan membayar jizyah. Juga apabila umat Islam dan kaum Yahudi diperintah keluar (melalui Alhambra decree atau undang-undang Alhambra) daripada wilayah Andalusia (semenanjung Iberia, terdiri dari Sepanyol dan Portugal) melalui perisitiwa Reconquista (reconquest, atau penjajahan semula) yang tamat pada 1492, umat Islam dan kaum Yahudi telah berhijrah ke Daulah Islamiyyah Uthmaniyyah semasa Beyazid II (1481–1512) menjadi Khalifah, disekitar Istanbul di Turki sekarang ini, dan umat Islam dari Andalusia tidak diberikan gelaran pendatang tetapi sebagai umat Islam, manakala kaum Yahudi juga tidak diberikan gelaran pendatang, tetapi masih sebagai kafir dhimmi yang membayar jizyah dan hidup diadili dengan hukum Islam.

Di dalam Daulah Islamiyyah, hanya ada umat Islam dan kafir dhimmi, yang membayar jizyah dan bersetuju untuk diadili dengan hukum Islam. Tidak ada perbezaan di antara orang Islam yang berlainan bangsa, misalnya seseorang muslim dari China walaupun tidak boleh berbahasa Arab, sekiranya dia berhijrah ke tanah Palestin, maka beliau ada hak yang sama dengan dengan penduduk muslim tempatan di Palestin, dan tidak dianggap sebagai pendatang. Wilayah Palestin juga bukan milik orang Arab, dan wilayah Nusantara bukan milik Melayu, tetapi adalah milik umat Islam keseluruhannya. Di dalam Daulah Islam, tidak ada istilah penduduk peribumi (bumiputra) dan kaum pendatang, yang hanya ada adalah umat Islam dan kafir dhimmi.Pembahagian yang inilah yang menyebabkan Salahuddin Ayyubi, yang berbangsa Kurdish melancarkan perang keatas penjajah tentera salib yang menduduki Baitul Muqaddis untuk merebut semula tanah umat Islam yang terjajah, sebab ianya merupakan tanah umat Islam dan juga sebagai tanah suci, dan bukan menuntut sebuah negara Kurdish didirikan atas dasar nasionalisma Kurdish, sebagaimana wujud pada zaman sekarang ini.

Pembahagian wilayah yang berdasarkan kepada kepunyaan sesuatu bangsa atau kaum adalah amalan jahiliyyah yang telah dihapuskan oleh kedatangan Islam. Tetapi malangnya, sebelum kejatuhan Daulah Islam Uthmaniyyah pada tahun 1924 Masehi, semangat assabiyyah telah ditiupkan semula oleh penjajah kolonialis yang bertujuan untuk memecah-belahkan umat Islam sebelum meruntuhkan Daulah Islam Uthmaniyyah. Akibatnya orang-orang Arab di wilayah Arab telah memberontak melawan dan memisahkan diri daripada Daulah Islam Uthmaniyyah dan menubuhkan negara-negara Arab kecil dan lemah seperti yang wujud sehingga ke hari ini di atas dasar nasionalism Arab. Malah lebih buruk dari itu, negara-negara Arab di rantau Teluk Parsi dipecahkan atas dasar kekeluargaan seperti keturunan Bani Hashim (negara Jordan, Hashimite Kingdom of Jordan), keturunan Ibnu Saud (Saudi Arabia) selepas runtuhnya Daulah Islamiyyah Uthmaniyyah. Dan juga sebuah negara Turki telah didirikan daripada runtuhan Daulah Uthmaniyyah yang didasarkan kepada assabiyyah bangsa Turk (Turkish nationalism). Juga masalah yang sama terjadi apabila suatu negara Pakistan didirikan selepas tahun 1947 daripada benua kecil India. Selepas tahun 1947, Pakistan terdiri daripada terdapat dua wilayah yang digelar Pakistan Barat dan Pakistan Timur. Penduduk di wilayah Barat kebanyakannya bertutur di dalam bahasa Urdhu sementara di wilayah Timur di dalam bahasa Bengal, dan semangat nasionalism menjadi sangat kuat apabila pada tahun 1971, dengan bantuan India, wilayah Timur memisahkan diri mereka daripada wilayah Barat, dan mendirikan negara Bangladesh, (The roots of nationalism in the muslim world – Shabir Ahmed, 1996, ISBN 1 899534 10 5).

Beberapa kenyataan daripada golongan tertentu yang menyatakan bahawa bumi Malaysia, dan wilayah Nusantara (Malay archipelago) adalah alam Melayu, tetapi sekiranya seorang penduduk berbangsa dan berbahasa Melayu daripada Sumatera atau Jawa, apabila berhijrah ke Malaysia (Tanah Melayu) kenapa masih dianggap sebagai pendatang tanpa izin! Meskipun mempunyai akidah yang sama, umat Islam daripada berlainan negara yang berhijrah ke negara diberikan layanan yang berlainan dengan penduduk setempat. Malah orang kafir yang menjadi warga negara ini mendapat layan yang begitu baik jika dibandingkan dengan layanan yang diberikan kepada pelarian umat Islam Rohingya daripada Myanmar ataupun Uighur daripada Turkestan Timur (Xinjiang) dari China, dan juga pekerja-pekerja kontrak dari Sumatera dan Jawa. Berpuluh puluh ribu pelarian kaum Rohingya masih hidup di kem-kem tahanan dan diberikan dokumen pelarian oleh Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu (UN) sebagai dokumen pengenalan di negara ini dan di Bangladesh, walaupun mereka adalah umat Islam yang melarikan diri daripada kezaliman penguasa Buddha di Myanmar. Ini jauh berbeza sekali dengan layanan Khalifah Daulah Uthmaniyyah (Bayezid II) yang memberikan perlindungan kepada pelarian umat Islam dan Yahudi yang melarikan diri daripada kekejaman Kristian Katholik di Andalusia semasa peristiwa Reconquista pada kurun ke-15 Masehi.

Celaan kepada assabiyyah
Masalah ini berlaku apabila umat Islam di negara ini dan juga di negara lain mula menilai seseorang itu menurut asal-usulnya dan tempat kelahirannya, dan bukan dari segi akidahnya, iaitu sama ada seseorang itu muslim atau kafir. Sebenarnya masalah ini telah lama diselesaikan oleh kedatangan Rasulullah (SAW) yang memberikan celaan kepada assabiyyah, atau fanatik kepada bangsa dan kaum. Tetapi malangnya pada zaman moden ini, umat Islam yang mengaku Islam tetapi sebenarnya telah kembali kepada zaman jahiliyyah sebelum kedatangan Islam, dan jauh sekali berpegang kepada ajaran Rasulullah (SAW).

Perkataan ashabiyyah adalah perkataan Arab yang bermaksud kerabat dari arah bapa. Demikian adalah disebabkan orang-orang Arab biasanya menasabkan diri mereka di sebelah keturunan bapa mereka [Imam Ibnu Mandzur, Lisaan al-‘Arab, juz 1/602].

Kaab bin Syadh r.a berkata, “Ya Rasulullah, apakah seorang yang mencintai kaumnya (bangsanya) itu termasuk assabiyyah?” Rasulullah (SAW) menjawab: “Tidak, assabiyyah itu bilamana seorang mendukung dan memihak kepada kaumnya atas sesuatu kezaliman.” (Hadith riwayat Ahmad)

"Hai orang-orang yang beriman! Jadilah kamu penegak keadilan sebagai saksi kerana Allah sekalipun terhadap diri-dirimu sendiri, atau terhadap kedua orang tua dan kerabatmu." [TMQ, an-Nisa': 135].

"Dan jangan sampai kerana kebencianmu terhadap suatu kaum menyebabkan kamu tidak berlaku adil." [TMQ, al-Maidah: 8].

"Kamu tidak dapati kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhir itu menaruh cinta kepada orang yang ingkar kepada Allah dan Rasulnya sekalipun mereka yang ingkar itu ayah-ayah mereka atau anak-anak mereka atau saudara-saudara mereka atau keluarga mereka." [TMQ, al-Mujadalah: 22].

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu jadikan ayah-ayah kamu dan saudara-saudara kamu sebagai kekasih (ketua), jika mereka itu lebih suka kufur daripada beriman." [TMQ, at-Taubah: 23].

Maka menolong atau membela kelompok atau kaumnya dalam kebathilan (assabiyyah) termasuk perbuatan haram.  Asabiyyah juga sama ertinya dengan sifat pilih kasih dan berat sebelah dalam sesuatu perkara, memberikan hak kepada orang yang tidak berhak, iaitu memihak kepada perkauman, kenegerian, kebangsaan dan kekeluargaan. Imam Abu Dawud menuturkan sebuah hadits dari Jubair bin Muth’im ra bahwasanya Nabi saw bersabda:

“Tidaklah termasuk golongan kami, siapa saja yang menyeru kepada ‘assabiyyah, dan bukanlah termasuk golongan kami, siapa saja yang berperang di atas ‘assabiyyah, dan bukan termasuk golongan kami, siapa saja yang mati di atas ‘assabiyyah”. [HR. Imam Abu Dawud].



Imam Muslim menuturkan sebuah hadis riwayat dari Abu Hurairah ra, bahwasanya Rasulullah (SAW) bersabda: Barangsiapa keluar dari ketaatan dan memecah belah Jama’ah, lalu ia mati, maka matinya (seperti) mati jahiliyyah.  Dan barangsiapa berperang di bawah panji ‘assabiyyah, marah karena ‘assabiyyah, atau menyeru kepada ‘assabiyyah, atau menolong kerabat (dalam kezaliman), kemudia ia terbunuh, maka matinya adalah mati jahiliyyah.  Dan siapa saja memerangi umatku, membunuh orang yang baik maupun orang yang buruk dari umatku, dan tidak memperhatikan orang-orang mukminnya, tidak pula memperhatikan orang yang membuat perjanjian, maka ia bukan termasuk golonganku, dan aku bukan termasuk golongannya”. [HR. Imam Muslim]



Maka daripada hadits-hadits di atas, jelaslah bahawa perjuangan assabiyyah adalah perbuatan yang haram.  Sebabnya larangan assabiyyah disertai dengan celaan dan ancaman dari Rasulullah (SAW), iaitu mati dalam keadaan jahiliyyah dan bukan termasuk golongan Rasulullah (SAW).   Ini merupakan indikasi (qarinah) yang menunjukkan bahawa larangan meninggalkan assabiyyah adalah larangan yang bersifat pasti (haram). Diantara perbuatan yang termasuk dalam tindakan assabiyyah adalah membela bangsa dan negara, hanya karena alasan kebangsaan, tanpa memandang apakah bangsanya benar atau tidak, dan juga membela keluarga dan kerabat walaupun mereka melakukan kezaliman dan kerosakan. Maka perjuangan nasionalism Arab, nasionalism Turk dan nasionalism Melayu (ketuanan Melayu) adalah perjuangan yang bathil dan haram.

Kita mengkui bahawa di dalam negara ini, golongan kafir semakin hari makin lama mencabar kesabaran dan cara hidup umat Islam dengan mencemarkan kesucian Islam. Ini bukanlah suatu yang menghairankan kerana negara yang ditadbirkan oleh hukum jahiliyyah ciptaan manusia (sekularism) yang terbit daripada amalan demokrasi sememangnya tidak akan menjadi pembela untuk umat Islam. Walau bagaimanapun menggunakan sistem warisan penjajah Inggeris (suruhanjaya Lord Reid) dan assabiyyah untuk membela Islam bukanlah caranya. Caranya adalah kembali kepada Ahkam Syariah dengan menegakkan semula Daulah Islamiyyah yang menjadi penaung dan pembela untuk umat Islam keseluruhannya.

Wallahu a’lam bish shawab.


Ya Allah, saksikan bahawa kami telah menyampaikan.