Thursday, January 10, 2013

Tidak terdapat pembahagian ilmu kepada ilmu Islam dan ilmu sekular




Tidak terdapat pembahagian ilmu kepada ilmu Islam dan ilmu sekular

Di dalam radio IKIM, terdapat suatu ketika seorang ustaz membahaskan tentang pembahagian ilmu, dan beliau berkata bahawa ilmu bolehlah dibahagikan kepada ilmu sekular dan ilmu Islam. Inilah adalah pemahaman yang sebenarnya tidak tepat dan salah. Ianya dapat dihuraikan oleh di bawah:

Istilah sekular berasal daripada zaman kebangkitan Eropah, apabila para ilmuan, alhi falsafah mahu membebaskan Eropah pada masa itu daripada kuasa pihak gereja yang pada pendapat mereka mengakibatkan penduduk di Eropah berada di zaman gelap dan jumud. Maka terjadilah peperangan dan revolusi di antara pihak yang mahukan perubahan dan pihak gereja. Apabila pihak gereja yang menjadi pemerintah telah kalah, maka ahli politik, ahli fahsafah dan pemikir pada masa itu menciptakan suatu pemikiran asas yang baru, iaitu secularism. KEsemua idea-idea baru yang manusia buat adalah berasaskan kepada idea asas ini iaitu secularism. Idea sekular tersebut membawa pengertian bahawa kehidupan manusia di dalam masyarakat, di dalam negara, perhubungan manusia di dalam satu negara dengan negara lain dipandukan oleh sistem yang diwujudkan oleh manusia sendiri, dan tidak dipandukan oleh agama. Sekiranya manusia menganut sesuatu agama tidak kira Islam, Kristian, Judasim atau lain-lain, maka agama tersebut hanyalah mengaturkan perhubungan manusia itu dengan apa yang dia sembah atau  tuhan kepada manusia itu sendiri. Maka agama menurut mereka adalah tidak lebih daripada suatu ritual atau ibadat di antara manusia dengan tuhan yang dia sembah. Menurut mereka, segala kehidupan manusia yang bukan bersifat ibadat (ritualistic, seperti solat, puasa dan zakat) adalah dipandukan oleh akal manusia sendiri. Oleh itu bagaimana manusia berniaga (ekonomi), mengaturkan pergaulan lelaki dan perempuan (sosial), mengaturkan sistem yang menghukum penjenayah, sistem peradilan, mengaturkan sistem yang mengaturkan perhubungan negara tersebut dengan negara lain semuanya adalah tidak dipandukan oleh agama, tetapi manusia diberikan kuasa mutlak bagaimana hendak mengaturkannya. Tetapi cara mengaturkan hubungan manusia dengan tuhan yang mereka sembah iaitu bagaimana manusia hendak menunaikan solat, puasa, zakat dan lain lain ibadat bolehlah dirujuk kepada agama masing-masing.

Ilmu tidak sama dengan sistem hidup yang mengaturkan kehidupan manusia, walaupun di dalam mengaturkan sistem kehidupan di dalam masyarakat memerlukan ilmu. Sistem kehidupan boleh dikelaskan kepada sistem sekular dan bukan sekular (berasal dari wahyu, seperti Quran dan Sunnah Rasulullah). Sistem sekular adalah sistem yang diciptakan oleh manusia sendiri untuk mengaturkan kehidupan manusia itu dalam masyarakat. Maka manusia menciptakan sistem pendidikan, sistem peradilan, sistem menghukum penjenayah, sistem sosial, sistem ekonomi sendiri tanpa merujuk kepada wahyu yang diturunkan oleh Allah di dalam KitabNya dan sunnah RasulNya. Ada juga sistem kehidupan yang berasal dari wahyu Allah, menerusi Quran dan Sunnah Rasulullah yang memberikan panduan bagaimana manusia mengaturkan kehidupan di dalam masyarakat.

Sementara ilmu adalah apa yang dimiliki oleh Allah. Manusia boleh menciptakan sistem kehidupannya sendiri daripada akalnya yang cetek, tetapi manusia tidak boleh menciptakan ilmunya sendiri, sebab kesemua ilmu adalah milik Allah. Ilmu adalah kefahaman tentang sesuatu pekara. Apabila Allah (SWT) menciptakan Nabi Adam sebagai manusia pertama di dunia ini untuk menjadi Khalifah di muka bumi ini, manusia dibekalkan dengan ilmu yang amat sedikit, sepertimana firman Allah (SWT):

Dan tidaklah kamu diberi ilmu pengetahuan kecuali sedikit (Al-Isra: 85)

Tetapi ilmu juga ada yang diharamkan manusia untuk mempelajarinya, seperti ilmu sihir, yang memuja makhluk halus untuk menjadikan makhluk tersebut melakukan sesuatu kejahatan dan sebagainya.

"Dan mereka mengikuti apa yang dibaca oleh syaitan-setan pada masa kerajaan Sulaiman (dan mereka mengatakan bahwa Sulaiman itu mengerjakan sihir), padahal Sulaiman tidak kafir (tidak mengerjakan sihir), hanya setan-setan itulah yang kafir (mengerjakan sihir). Mereka mengajarkan sihir kepada manusia dan apa yang diturunkan kepada dua orang malaikat di negeri Babil yaitu Harut dan Marut, sedang keduanya tidak mengajarkan (sesuatu) kepada seorang pun sebelum mengatakan: "Sesungguhnya kami hanya cobaan (bagimu), sebab itu janganlah kamu kafir". Maka mereka mempelajari dari kedua malaikat itu apa yang dengan sihir itu, mereka dapat menceraikan antara seorang (suami) dengan istrinya. Dan mereka itu (ahli sihir) tidak memberi mudarat dengan sihirnya kepada seorang pun kecuali dengan izin Allah. Dan mereka mempelajari sesuatu yang memberi mudarat kepadanya dan tidak memberi manfaat. Demi, sesungguhnya mereka telah meyakini bahwa barang siapa yang menukarnya (kitab Allah) dengan sihir itu, tiadalah baginya keuntungan di akhirat dan amat jahatlah perbuatan mereka menjual dirinya dengan sihir, kalau mereka mengetahui.. (al-Baqarah: 102)

Ilmu boleh dibahagikan kepada dua jenis, iaitu ilmu yang diwahyukan oleh Allah kepada para Nabi dan RasulNya, yang mana di dalamnya terdapat petunjuk dan diturunkan kepada manusia untuk mempelajarinya dan mengamalkannya. Dan keduanya ilmu yang berkenaan dengan alam semesta ini.

Ilmu jenis pertama adalah ilmu yang terkandung di dalam kitab-kitab Allah yang diwahyukan oleh Allah kepada Rasul-RasulNya. Di dalam Quran, bukan sahaja terdapat perintah dan larangan, juga terdapat ilmu tentang sifat-sifat orang-orang kafir, munafik, mukmin dan sebagainya. Iaitu Quran memberikan kita kefahaman mengenai sifat-sifat orang tersebut. Dan di dalam Quran juga memberikan kita tentang ilmu tentang alam Akhirat, tentang Syurga dan Neraka, iaitu kefahaman tentang Syurga dan Neraka dan jenis-jenis manusia yang akan masuk ke dalamnya. Apa yang dikatakan oleh Rasulullah (SAW) juga adalah wahyu dan bukan berasal dari hawa nafsu beliau (SAW) sendiri, sepertimana Rasulullah (SAW) menyuruh para sahabatnya untuk menunaikan solat sebagaimana mereka melihat beliau (SAW) bersolat. Maka secara tidak langsung beliau (SAW) menyampaikan ilmu (kefahaman) bagaimana untuk menunaikan solat kepada para sahabatnya. Daripada apa yang diwahyukan oleh Allah kepada Rasulullah (SAW) menerusi Quran dan sunnah RasulNya, maka berkembanglah ilmu-ilmu berkaitan dengannya seperti ilmu fiqh, tafsir, hadis, perundangan (Syari’ah) dan sebagainya.

Sementara ilmu jenis kedua adalah tentang alam semesta ini. Alam semesta ini mempunyai hukum-hukumnya yang tersendiri. Apabila manusia mengkaji alam semesta ini dan membuat penemuan-penemuan baru, maka secara tidak langsung manusia sudah menemui (discover) ilmu tentang perkara tersebut. Manusia tidak menciptakan ilmunya, tetapi manusia hanya menemui ilmu, sebab apabila alam semesta ini tercipta oleh Allah, maka Si Pencipta itu sendiri yang meletakkan segala hukum-hakam alam semesta ini (Laws of the Universe) maka ilmu-ilmu tentang alam semesta sudah ada sejak terciptanya alam semesta ini dan terpulanglah kepada manusia tersebut untuk membuat penemuan hukum-hakam (ilmu) tersebut. Ilmu tentang alam semesta ini ada juga diperihalkan di dalam Quran sendiri, yang banyak memberikan fakta tentang kejadian-kejadian di dalam alam semesta ini, sebagaimana firman Allah:

Dan di bumi itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang yakin, dan (juga) pada dirimu sendiri. Maka apakah kamu tidak memperhatikan? [Az-Zariyat: 20-21]

Ilmu yang berkenaan dengan alam semesta ini tidak diturunkan khas kepada para Nabi dan RasulNya, tetapi diberikan kepada sesiapa yang melakukan kajian tentang alam semesta ini. Contohnya walaupun di dalam Quran ada fakta tentang kejadian manusia, tetapi secara terperincinya tidak dibahaskan di dalam hadis Rasulullah (SAW). Terpulanglah kepada manusia untuk melakukan kajian terperinci.

Tetapi sebahagian besar ilmu tentang alam semesta ini tidak diceritakan di dalam Quran, seperti kandungan atom yang terdiri daripada tiga zarah asas iaitu proton, neutron dan elektron yang tidak diceritakan di dalam Quran. Atau kandungan sel darah manusia yang terdiri dari sel darah merah dan sel putih, dan fungsi sel putih ini menghasilkan antibodi yang melawan penyakit semuanya tidak diceritakan di dalam Quran. Atau kandungan cahaya matahari yang terdiri dari tujuh warna berbeza tidak diceritakan di dalam Quran.

Maka apabila manusia mengkaji alam semesta ini dan membuat banyak penemuan-penemuan, maka secara tidak langsung manusia sudah beroleh ilmu dan kefahaman tentang perkara yang dikajinya. Maka terbitlah ilmu-ilmu seperti Biologi, Fizik, Kimia, Matematik, Logik, Astronomi, Geografi, Geologi dan lain-lain yang berasal daripada pencerapan, pengajian manusia terhadap alam semesta ini. Ilmu yang terbit daripada kajian manusia terhadap alam semesta boleh jadi betul atau salah. Sebabnya sama ada ilmu atau kefahaman tentang fenomena alam itu betul atau salah adalah bergantung kepada sejauh mana manusia memahaminya. Pernah terjadi beberapa kali dalam sejarah bahawa kajian-kajian manusia tentang sesuatu fenomena alam kemudiannya dibuktikan tidak tepat dan salah oleh manusia lain. Contohnya adakah bumi berputar mengelilingi matahair atau sebaliknya, atau adakah bumi ini leper atau sfera. Masyarakat Eropah pada zaman gelap (zaman gereja berkuasa di dalam suatu kerajan teokratik) mempercayai bahawa matahari mengelilingi bumi, sementara bumi ini adalah leper dan bukan sfera. Kefahaman ini sudah lama dibuktikan salah.

Sistem pendidikan Islam
Sistem pendidikan Islam bukan sahaja bertujuan untuyk menghasilkan orang-orang yang berilmu pengetahuan, tetapi juga orang-orang yng mempunyai syaksiyyah Islam yang tinggi. Sistem pendidikan Islam zaman adanya Khilafah adalah sistem yang menyeluruh, terdapat pengajian ilmu wahyu (Quran dan Hadis) yang digabungkan dengan ilmu yang berkenaan dengan alam semesta seperti Biologi, Fizik, Kimia, Matematik dan lain-lain. Itulah sebabnya kebanyakan para ulama Islam dahulu-kala semasa zaman Khilafah adalah juga adalah orang-orang yang mempunyai ilmu mengenai alam semesta ini. Bila penjajah Eropah datang menjajahi tanah umat Islam, sistem pendidikan diubah memisahkan ilmu agama daripada ilmu Sains, oleh itu pelajar-pelajar yang di dalam aliran Sains langsung tidak mengetahui tentang ilmu agama dan juga sebaliknya. Malah setengah-tengah ulama tersilap mengatakan bahawa mempelajari ilmu berkenaan dengan Sains adalah haram hukumnya, atas alasan bahawa ianya adalah juga berasal daripada penjajah  Barat, sepertimana sistem sekular yang berasal daripada penjajah Eropah.

Di dalam sistem pendidikan secular, walaupun dipisahkan ilmu wahyu agama daripada ilmu alam semesta (seperti Fizik, Kimia, Biologi, Matematik, Geografi, Geologi), ini tidak menjadikan ilmu alam semesta turut menjadi sekular, disebabkan ilmu tidak dapat dikelaskan kepada sekular dan bukan sekular, di mana perbahasan atau pengelasan ilmu kepada ilmu wahyu (agama) dan ilmu alam semesta adalah tidak relevan. Di dalam kamus penjajah orang Eropah pun, mereka tidak membuatkan pengelasan tersebut, yakni mereka tidak mengelaskan ilmu kepada ilmu agama dan ilmu sekular.

Sistem pendidikan Daulah Islam (Khilafah) tidak juga membezakan ilmu kepada ilmu ilmu agama dan ilmu sekular. Tetapi di dalam sistem pendidikan negara Khilafah, kesemua ilmu diajarkan sebagai satu kesatuan ilmu. Juga ijtihad zaman moden ini memerlukan pemahaman mendalam tentang ilmu Biologi, Perubatan dan Kimia, kerana banyak masalah-masalah seperti derma organ, pengklonan (cloning) dan lain-lain permasalahan memerlukan ilmu atau kefahaman tentang bidang-bidang tersebut.

Beberapa ayat Quran dan Hadis tentang ilmu:

Firman Allah S.W.T yang bermaksud:
“Katakanlah: Adakah sama orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu” [Az-Zumar: 9]

Firman Allah S.W.T maksudnya:
“Allah memberikan hikmah (ilmu pengetahuan) kepada sesiapa yang dikehendakiNya dan orang-orang yang diberikan ilmu pengetahuan bererti ia telah diberikan kebaikan yang banyak”. (Al-Baqarah: 269)

Firman-Nya lagi maksudnya:
“Hanya sanya orang yang takut kepada Allah ialah orang yang berilmu”.   (Al-Faatir:28)

Nabi Muhammad S.A.W. bersabda:
"Barangsiapa menginginkan soal-soal yang berhubungan dengan dunia, wajiblah ia memiliki ilmunya; dan barangsiapa yang ingin (selamat dan berbahagia) di akhirat, wajiblah ia mengetahui ilmunya pula; dan barangsiapa yang menginginkan kedua-duanya, wajiblah ia memiliki ilmu kedua-duannya pula." (HR. Bukhari dan Muslim)

Firman Allah (SWT) bermaksud:
"Wahai rasul, sampaikanlah apa-apa yang diturunkan kepada kamu dari Rabb kamu. Dan jika kamu tidak mengerjakannya maka tidaklah kamu menyampaikan risalahNya. Allah memelihara kamu daripada manusia, sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir". (Al-Maidah:67)

Nabi diutus ke dunia inipun dengan tugas mengajar, sebagaimana sabdanya;
" Aku diutus ini, untuk menjadi pengajar." (HR.Baihaqi)


Adalah haram hukumnya sesiapa yang menyembunyikan ilmu pengetahuan, sebagaimana sabda Nabi S.A.W.

"Barangsiapa ditanya tentang sesuatu ilmu, kemudian menyembunyikan (tidak mahu memberikan jawapannya), maka Allah akan mengekangkan (mulutnya), kelak di hari kiamat dengan kekangan (kendali) dari api neraka." (HR Ahmad)

Wa Allahu A’lam.


Monday, December 10, 2012

Turkey-strength, revivalism and problems

Turkey-strength, revivalism and problems




Very long history of the Khilafah for more than 7 centuries, longer than the history of the Umayyad and Abbasids.
A majjal (nucleus for the Khilafah state).
Huge foreign influences around the muslim world including muslim south East Asia (Nusantara).
But the discussion is very long, complex and could not be discussed in complete detail.

AKP Justice and Development Party
Won 2002 election with 2/3 parliamentary seats.
2011 elections, popular votes increased to 49.83% (21,442,206 votes), compared to 34.26% (10,763,904 votes) in 2002 elections.
Advocates liberal market economy and Turkey’s membership in Euro Union.
Mildly Islamic by Economist, while "Islamist-rooted" and "Islamic-leaning” by Reuters, but often denied by party members.

 
The first Turkish party in 11 years to win an outright majority in 2002 elections.
The Economist consider the AK Party's government the most successful in Turkey in decades.
Turkey’s rapid growth and an end to its three decade long period of high inflation rates. Inflation had fallen to 8.8% by 2004.

300,000 people have demonstrated in Turkey's capital, Ankara, to demand that religion and politics should be kept separate in their country (BBC News, 2007).
As many as one million people rallied in a sea of red Turkish flags in Istanbul on Sunday, accusing the government of planning an Islamist state and demanding it withdraw its presidential candidate (Reuters, 2007).

Welfare Party (Refah) participated in the 1991 elections in an alliance with Nationalist Movement Party and  Reformist Democracy Party (IDP). They gained 16.9% of the vote.
The coalition government of Erbakan (Refah party president) was forced out of power by the Turkish military in 1997, due to being suspected of having an Islamist agenda.
Turkey’s military is the guardian of Ataturk’s secularism. Due to this Turkey still has not gained European Union membership, although under US pressure of the European countries.

How ruthless is the military long before AKP came to power?
Adnan Menderes is the first democratically elected Turkish Prime Minister between 1950–1960 was executed by hanging because he:
Re-opened thousands of mosques and legalized Arabic language for the azan.





Adnan became a legend after his death




Everything was renamed as Adnan: Adnan Menderes University, Adnan Menderes airport, Adnan Menderes street etc. Even families named their sons as Adnan.

  
Commemoration of Adnan Menderes

 
But now some Turkish generals can get the sack from Erdogan, the Prime Minister!

US has created a muslim majority country such as Bosnia and Kosovo in Europe in late 1990s, and it also wants Turkey accession into the EU.
But Turkey is a military dictatorship and all EU member countries know it, then how can Turkey be a EU member? The EU will not accept any members countries which is ruled by dictatorship.
Could it be that the weakening of the military’s influence in Turkish politics is an American design so that this will lead to Turkey’s accession into the EU? Already several top generals in the Turkish army been fired from their position.

The US knows about secularism more than the Turkish military
Being ruled by an Islamist party such as Refah Party or AKP who gained power by democratic elections will simply not turn Turkey into an Islamic State, the US knows about this.
Like all places in the Middle East, the US would rather have Turkey ruled by moderate Islamist who run the country by parliamentary democratic elections than pure secularist or a military dictatorship. Ruling by the pure secularist or a military dictatorship is counter-productive to US ambitions.
Please refer to Civil Democratic Islam by Cheryl Benard.

But the US strategy is beginning to fail
During the 1991 US war on Iraq, Turkey allowed US to use their military base in Incirlik to launch war against Saddam Hussein’s army to force Iraq out of Kuwait.
But during the US invasion of Iraq in 2003, Turkey disallowed the US to use their air-space for the invasion.
Because Turkey knows that Saddam oppressed the Kurds, and when Saddam is gone, the Kurds will get more power, something which Turkey does not want. So Turkey did not support the US invasion in 2003.

Turkey’s advantage position as majjal
Turkey’s track record is becoming more impressive:
Large country, nearly 80 million population, military service for males are compulsory. Located in a very strategic location.
Good economic growth. Manufactures own weapons. Largest army in NATO outside the US.
Long history of the Khilafah, longer than the history of the Ummayyad and Abbasids combined together. The Turks are also historically linked to muslim South East Asia (Nusantara). Has great foreign influence.
Has withstand onslaught from enemies around Europe for centuries.
Many of the mujahideen who fought in Bosnia and Chechnya were from Turkey.

Turkey’s influence of East Turkestan






East Turkestan (Xinjiang in Chinese) speak the same language as the Turks.

Turkey’s influence of Caucasus


Azerbaijan, formerly Persian domination, and formerly in Soviet Union, is muslim majority.
Chechnya, Dagestan, Ingushtia in Russian federation and also Tartarstan in the further north of Russian  territory are muslim majority.
Independent states such as Armenia and  Georgia are Orthodox Christian majority.

Problems for Turkey of being majjal for the Khilafah
The Turks were viewed as invaders in European and modern Arab history, not as liberators (liberation from kufr).
If Turkey rises to becomes the Khilafah, and forces other Arab states to open their borders to the Khilafah, the enemies of Islam will use this issue as an invasion against the Arabs. History has shown that the Arabs (influenced by the British) fought against the Uthmani Khilafah to “liberate” themselves.
The “Armenian genocide” will be used as propaganda weapon against the Turks if they become the Khilafah. The enemies will push for greater Kurdish autonomy and power, something opposite before the Khilafah fell in 1924. A new enemy, Israel will arise for Turkey.

The old enemies will become more and more dangerous. Turkey’s old enemies are Russia, Serbia, Croatia, Britain, Armenia, Romania, Hungary and Bulgaria, or any other country influenced by the Eastern Orthodox church. The Eastern Orthodox church will never forget how they lost Istanbul in 1453. But surprisingly perhaps Germany and Ireland may remain neutral.



Wednesday, September 26, 2012

Apa ada dengan “menawan” Selat Inggeris?



Apa ada dengan “menawan” Selat Inggeris?

Kuala Lumpur: Tujuh anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM), termasuk perenang solo, Estino Taniyu berjaya menawan Selat Inggeris, malam tadi. Estino, 24, anggota Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dari Semporna, Sabah yang memulakan renangan jam 1.41 pagi waktu tempatan (8.41 pagi waktu Malaysia) dari Dover, United Kingdom ke Pantai Sandy, Calais di Perancis mengambil masa 13 jam 41 minit dan 45 saat. Peserta dari Tentera Darat Malaysia, Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan TLDM menyertai Program Ekspedisi Renangan Perpaduan Selat Inggeris 1Malaysia anjuran Kelab Eksplorasi 7 Benua Malaysia (KE7BM) itu dinaungi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak. Setiausaha Akhbar Perdana Menteri, Datuk Akmar Hisham Mokhles, berkata Estino, adalah rakyat Malaysia kedua berjaya takluk Selat Inggeris berenang secara terbuka, selepas Lennard Lee yang mencatatkan nama pada 2004. Datuk Malek Mydin menakluki Selat Inggeris pada Ogos 2003. “Enam perenang yang berjaya menamatkan renangan pula adalah kumpulan pertama rakyat Malaysia menawan Selat Inggeris [1].

Berenang adalah suatu aktiviti yang sangat dianjurkan oleh Islam. Daulah Islamiyyah, khususnya Daulah Uthmaniyyah memiliki tentera laut yang terkuat di perairan Meiterranean pada suatu ketika dahulu selama beberapa ratus tahun dan turut ditakuti oleh tentera musuh, maka tidak hairanlah mereka juga memiliki perenang-perenang yang cekap lagi berdisiplin dalam armada mereka.

Tetapi apakah dengan “menakluk” atau “menawan” Selat Inggeris adalah sama seperti kerajaan British yang menawan dan menakluk semenanjung Tanah Melayu? Empayar British telah menawan dan menakluk semenanjung Tanah Melayu lebih dari seratus tahun dahulu menerusi kekuatan armada laut mereka dan memperkenalkan sistem pemerintahan sekular sebelum Tanah Melayu diberikan kemerdekaan pada tahun 1957. Berenang dan menyeberangi Selat Inggeris tidak boleh disamakan oleh peristiwa tentera Thariq bin Ziyad yang menyeberang Selat Gibraltar dari Afrika Utara dan singgah di semenanjung Iberian (Sepanyol dan Portugal) tepat 1300 tahun dahulu yakni pada tahun 711 Masehi. Berenang dan menyeberangi Selat Inggeris seolah-olah telah “menawan” dan “menakluk” selat tersebut tidak akan menyebabkan British menerima Islam sebagaimana Thariq bin Ziyad melakukan terhadap semenanjung Iberian.

Pada tahun 1930an, Benito Mussolini pemimpin fasis Itali mahu mengembalikan Itali kepada keagungan empayar Rom sebelum Masehi. Dia memulakan penaklukkan ke atas benua Afrika Utara seperti Libya dan Habsyah (Ethiopia) sebagaimana empayar Rom pada zaman sebelum Masehi. Beliau memulakan kempen ketenteraan untuk menakluk Habsyah pada tahun 1930an.

Semasa sukan Olimpik tahun 1960, seorang pelari maraton sejauh 42 km bernama Abebe Bikila telah memenangi pingat emas pertama untuk Habsyah dan merupakan pemenang pingat emas pertama bagi benua Afrika di dalam sukan Olimpik. Seorang penulis bernama Tim Judah telah menulis tentang peristiwa tersebut dengan mengatakan “It was particularly sweet for the older generation of Ethiopians. The marathon had passed through the Piazza Venezia. It was here, from the balcony of the Palazzo Venezia, that Mussolini had announced the beginning of his Ethiopian campaign 25 years before. Bikila returned home a conquering hero”, atau maksudnya “ianya merupakan detik manis bagi generasi terdahulu Ethiopia. Acara maraton tersebut telah melalui Piazza Venezia. Di sinilah, iaitu balkoni Palazzo Venezia, Mussolini telah mengumumkan kempen ketenteraannya 25 tahun dahulu. Bikila telah kembali ke negaranya sebagai seorang hero penakluk.” [2]

Seorang pelari maraton seperti Bikila hanya berlari maraton dan memenangi pingat emas, tetapi kemenangan pingat emasnya tidak menyebabkan negara Itali jatuh kepada kekuasaan Habsyah dan juga sebagaimana berenang menyeberangi dan “menakluk” Selat Inggeris tidak akan menjadikan negara Britain jatuh kepada kekuasaan ketenteraan Malaysia. Ianya jauh berbeza daripada peristiwa regim fasis Itali menjajah negara-negara Habsyah dan Libya secara ketenteraan, dan pemerintahan British ke atas Tanah Melayu secara paksaan ketenteraan.

Ianya juga jauh bezanya daripada peristiwa Thariq bin Ziyad pada usianya belasan tahun, yang menyeberangi Selat Gibraltar sambil membakar kesemua kapal-kapal mereka setelah singgah di semenanjung Iberian, sebab mereka tidak ingin kembali ke Afrika Utara, dan tentera Islam pimpinan Thariq bin Ziyad pada masa itu hanya mahukan kemenangan di dalam peperangan atau kematian syahid. Kemenangan tentera Thariq bin Ziyad mengalahkan musuh merupakan detik permulaan penguasaan Islam di Portugal an Sepanyol (Andalus) di bawah Daulah Umayyah, yang telah menyaksikan Andalus menjadi lampu penyuluh kepada seluruh benua Eropah yang masih berada pada zaman gelap pada ketika itu. Selama beberapa ratus tahun Andalus merupakan wilayah yang terkaya di Eropah, menjadi pusat peradaban, pusat perdagangan dan gedung ilmu pengetahuan dengan universiti-universiti terkemuka menjadi tumpuan ahli ilmuan dari merata negara. Setelah tamatnya kekuasaan Islam di Andalus pada tahun 1492, bagaimanakah keadaan Sepanyol dan Portugal pada masa ini? Kedua-dua negara masih bergelut dengan krisis hutang Eurozon dan mengalami masalah pengangguran. Kedua-dua negara telah jatuh miskin. Sehinggakan sebuah willayah di barat-laut Sepanyol bersempadan dengan Peranchis menghadapi laut Mediterranean iaitu Catalunia dengan ibu negaranya Barcelona, telah mengadakan tunjuk perasaan besar-besaran untuk keluar daripada kekuasaan Sepanyol untuk merdeka disebabkan oleh masalah ekonomi yang melanda Sepanyol [3].

Dan insyAllah Islam akan kembali ke wilayah Andalusia suatu hari nanti.

Wa Allahu A’lam.

Rujukan (diakses pada 22 Sep 2012):
  1. http://www.bharian.com.my/bharian/articles/TujuhtawanSelatInggeris/Article/index_html
  2. Dari buku “Bikila: Ethiopia's Barefoot Olympian” oleh by Tim Judah, diterbitkan oleh  Reportage Press, dan “Abebe Bikila: the glory trail” http://www.ethiomedia.com/all/6252.html
  3. http://www.aljazeera.com/news/europe/2012/09/2012911184151278528.html