Tidak terdapat
pembahagian ilmu kepada ilmu Islam dan ilmu sekular
Di dalam radio IKIM,
terdapat suatu ketika seorang ustaz membahaskan tentang pembahagian ilmu, dan
beliau berkata bahawa ilmu bolehlah dibahagikan kepada ilmu sekular dan ilmu
Islam. Inilah adalah pemahaman yang sebenarnya tidak tepat dan salah. Ianya
dapat dihuraikan oleh di bawah:
Istilah sekular berasal
daripada zaman kebangkitan Eropah, apabila para ilmuan, alhi falsafah mahu
membebaskan Eropah pada masa itu daripada kuasa pihak gereja yang pada pendapat
mereka mengakibatkan penduduk di Eropah berada di zaman gelap dan jumud. Maka
terjadilah peperangan dan revolusi di antara pihak yang mahukan perubahan dan
pihak gereja. Apabila pihak gereja yang menjadi pemerintah telah kalah, maka
ahli politik, ahli fahsafah dan pemikir pada masa itu menciptakan suatu
pemikiran asas yang baru, iaitu secularism.
KEsemua idea-idea baru yang manusia buat adalah berasaskan kepada idea asas ini
iaitu secularism. Idea sekular
tersebut membawa pengertian bahawa kehidupan manusia di dalam masyarakat, di
dalam negara, perhubungan manusia di dalam satu negara dengan negara lain
dipandukan oleh sistem yang diwujudkan oleh manusia sendiri, dan tidak
dipandukan oleh agama. Sekiranya manusia menganut sesuatu agama tidak kira
Islam, Kristian, Judasim atau lain-lain, maka agama tersebut hanyalah
mengaturkan perhubungan manusia itu dengan apa yang dia sembah atau tuhan kepada manusia itu sendiri. Maka agama
menurut mereka adalah tidak lebih daripada suatu ritual atau ibadat di antara manusia dengan tuhan yang dia sembah. Menurut
mereka, segala kehidupan manusia yang bukan bersifat ibadat (ritualistic, seperti solat, puasa dan
zakat) adalah dipandukan oleh akal manusia sendiri. Oleh itu bagaimana manusia
berniaga (ekonomi), mengaturkan pergaulan lelaki dan perempuan (sosial),
mengaturkan sistem yang menghukum penjenayah, sistem peradilan, mengaturkan
sistem yang mengaturkan perhubungan negara tersebut dengan negara lain semuanya
adalah tidak dipandukan oleh agama, tetapi manusia diberikan kuasa mutlak
bagaimana hendak mengaturkannya. Tetapi cara mengaturkan hubungan manusia
dengan tuhan yang mereka sembah iaitu bagaimana manusia hendak menunaikan
solat, puasa, zakat dan lain lain ibadat bolehlah dirujuk kepada agama masing-masing.
Ilmu tidak sama dengan
sistem hidup yang mengaturkan kehidupan manusia, walaupun di dalam mengaturkan
sistem kehidupan di dalam masyarakat memerlukan ilmu. Sistem kehidupan boleh
dikelaskan kepada sistem sekular dan bukan sekular (berasal dari wahyu, seperti
Quran dan Sunnah Rasulullah). Sistem sekular adalah sistem yang diciptakan oleh
manusia sendiri untuk mengaturkan kehidupan manusia itu dalam masyarakat. Maka
manusia menciptakan sistem pendidikan, sistem peradilan, sistem menghukum
penjenayah, sistem sosial, sistem ekonomi sendiri tanpa merujuk kepada wahyu
yang diturunkan oleh Allah di dalam KitabNya dan sunnah RasulNya. Ada juga
sistem kehidupan yang berasal dari wahyu Allah, menerusi Quran dan Sunnah
Rasulullah yang memberikan panduan bagaimana manusia mengaturkan kehidupan di
dalam masyarakat.
Sementara ilmu adalah
apa yang dimiliki oleh Allah. Manusia boleh menciptakan sistem kehidupannya
sendiri daripada akalnya yang cetek, tetapi manusia tidak boleh menciptakan
ilmunya sendiri, sebab kesemua ilmu adalah milik Allah. Ilmu adalah kefahaman
tentang sesuatu pekara. Apabila Allah (SWT) menciptakan Nabi Adam sebagai
manusia pertama di dunia ini untuk menjadi Khalifah di muka bumi ini, manusia
dibekalkan dengan ilmu yang amat sedikit, sepertimana firman Allah (SWT):
Dan tidaklah kamu
diberi ilmu pengetahuan kecuali sedikit (Al-Isra: 85)
Tetapi ilmu juga ada
yang diharamkan manusia untuk mempelajarinya, seperti ilmu sihir, yang memuja makhluk
halus untuk menjadikan makhluk tersebut melakukan sesuatu kejahatan dan
sebagainya.
"Dan mereka
mengikuti apa yang dibaca oleh syaitan-setan pada masa kerajaan Sulaiman (dan
mereka mengatakan bahwa Sulaiman itu mengerjakan sihir), padahal Sulaiman tidak
kafir (tidak mengerjakan sihir), hanya setan-setan itulah yang kafir
(mengerjakan sihir). Mereka mengajarkan sihir kepada manusia dan apa yang
diturunkan kepada dua orang malaikat di negeri Babil yaitu Harut dan Marut,
sedang keduanya tidak mengajarkan (sesuatu) kepada seorang pun sebelum
mengatakan: "Sesungguhnya kami hanya cobaan (bagimu), sebab itu janganlah
kamu kafir". Maka mereka mempelajari dari kedua malaikat itu apa yang
dengan sihir itu, mereka dapat menceraikan antara seorang (suami) dengan
istrinya. Dan mereka itu (ahli sihir) tidak memberi mudarat dengan sihirnya
kepada seorang pun kecuali dengan izin Allah. Dan mereka mempelajari sesuatu
yang memberi mudarat kepadanya dan tidak memberi manfaat. Demi, sesungguhnya
mereka telah meyakini bahwa barang siapa yang menukarnya (kitab Allah) dengan
sihir itu, tiadalah baginya keuntungan di akhirat dan amat jahatlah perbuatan
mereka menjual dirinya dengan sihir, kalau mereka mengetahui.. (al-Baqarah:
102)
Ilmu boleh dibahagikan
kepada dua jenis, iaitu ilmu yang diwahyukan oleh Allah kepada para Nabi dan
RasulNya, yang mana di dalamnya terdapat petunjuk dan diturunkan kepada manusia
untuk mempelajarinya dan mengamalkannya. Dan keduanya ilmu yang berkenaan
dengan alam semesta ini.
Ilmu jenis pertama
adalah ilmu yang terkandung di dalam kitab-kitab Allah yang diwahyukan oleh
Allah kepada Rasul-RasulNya. Di dalam Quran, bukan sahaja terdapat perintah dan
larangan, juga terdapat ilmu tentang sifat-sifat orang-orang kafir, munafik,
mukmin dan sebagainya. Iaitu Quran memberikan kita kefahaman mengenai
sifat-sifat orang tersebut. Dan di dalam Quran juga memberikan kita tentang
ilmu tentang alam Akhirat, tentang Syurga dan Neraka, iaitu kefahaman tentang
Syurga dan Neraka dan jenis-jenis manusia yang akan masuk ke dalamnya. Apa yang
dikatakan oleh Rasulullah (SAW) juga adalah wahyu dan bukan berasal dari hawa
nafsu beliau (SAW) sendiri, sepertimana Rasulullah (SAW) menyuruh para
sahabatnya untuk menunaikan solat sebagaimana mereka melihat beliau (SAW)
bersolat. Maka secara tidak langsung beliau (SAW) menyampaikan ilmu (kefahaman)
bagaimana untuk menunaikan solat kepada para sahabatnya. Daripada apa yang
diwahyukan oleh Allah kepada Rasulullah (SAW) menerusi Quran dan sunnah
RasulNya, maka berkembanglah ilmu-ilmu berkaitan dengannya seperti ilmu fiqh,
tafsir, hadis, perundangan (Syari’ah) dan sebagainya.
Sementara ilmu jenis
kedua adalah tentang alam semesta ini. Alam semesta ini mempunyai
hukum-hukumnya yang tersendiri. Apabila manusia mengkaji alam semesta ini dan
membuat penemuan-penemuan baru, maka secara tidak langsung manusia sudah
menemui (discover) ilmu tentang
perkara tersebut. Manusia tidak menciptakan ilmunya, tetapi manusia hanya
menemui ilmu, sebab apabila alam semesta ini tercipta oleh Allah, maka Si
Pencipta itu sendiri yang meletakkan segala hukum-hakam alam semesta ini (Laws of the Universe) maka ilmu-ilmu
tentang alam semesta sudah ada sejak terciptanya alam semesta ini dan terpulanglah
kepada manusia tersebut untuk membuat penemuan hukum-hakam (ilmu) tersebut.
Ilmu tentang alam semesta ini ada juga diperihalkan di dalam Quran sendiri,
yang banyak memberikan fakta tentang kejadian-kejadian di dalam alam semesta
ini, sebagaimana firman Allah:
Dan di bumi itu
terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang yakin, dan (juga)
pada dirimu sendiri. Maka apakah kamu tidak memperhatikan? [Az-Zariyat: 20-21]
Ilmu yang berkenaan
dengan alam semesta ini tidak diturunkan khas kepada para Nabi dan RasulNya,
tetapi diberikan kepada sesiapa yang melakukan kajian tentang alam semesta ini.
Contohnya walaupun di dalam Quran ada fakta tentang kejadian manusia, tetapi
secara terperincinya tidak dibahaskan di dalam hadis Rasulullah (SAW).
Terpulanglah kepada manusia untuk melakukan kajian terperinci.
Tetapi sebahagian besar
ilmu tentang alam semesta ini tidak diceritakan di dalam Quran, seperti
kandungan atom yang terdiri daripada tiga zarah asas iaitu proton, neutron dan
elektron yang tidak diceritakan di dalam Quran. Atau kandungan sel darah
manusia yang terdiri dari sel darah merah dan sel putih, dan fungsi sel putih
ini menghasilkan antibodi yang melawan penyakit semuanya tidak diceritakan di
dalam Quran. Atau kandungan cahaya matahari yang terdiri dari tujuh warna
berbeza tidak diceritakan di dalam Quran.
Maka apabila manusia
mengkaji alam semesta ini dan membuat banyak penemuan-penemuan, maka secara
tidak langsung manusia sudah beroleh ilmu dan kefahaman tentang perkara yang
dikajinya. Maka terbitlah ilmu-ilmu seperti Biologi, Fizik, Kimia, Matematik, Logik,
Astronomi, Geografi, Geologi dan lain-lain yang berasal daripada pencerapan,
pengajian manusia terhadap alam semesta ini. Ilmu yang terbit daripada kajian
manusia terhadap alam semesta boleh jadi betul atau salah. Sebabnya sama ada
ilmu atau kefahaman tentang fenomena alam itu betul atau salah adalah bergantung
kepada sejauh mana manusia memahaminya. Pernah terjadi beberapa kali dalam
sejarah bahawa kajian-kajian manusia tentang sesuatu fenomena alam kemudiannya
dibuktikan tidak tepat dan salah oleh manusia lain. Contohnya adakah bumi
berputar mengelilingi matahair atau sebaliknya, atau adakah bumi ini leper atau
sfera. Masyarakat Eropah pada zaman gelap (zaman gereja berkuasa di dalam suatu
kerajan teokratik) mempercayai bahawa matahari mengelilingi bumi, sementara
bumi ini adalah leper dan bukan sfera. Kefahaman ini sudah lama dibuktikan
salah.
Sistem
pendidikan Islam
Sistem pendidikan Islam
bukan sahaja bertujuan untuyk menghasilkan orang-orang yang berilmu
pengetahuan, tetapi juga orang-orang yng mempunyai syaksiyyah Islam yang tinggi. Sistem pendidikan Islam zaman adanya
Khilafah adalah sistem yang menyeluruh, terdapat pengajian ilmu wahyu (Quran
dan Hadis) yang digabungkan dengan ilmu yang berkenaan dengan alam semesta
seperti Biologi, Fizik, Kimia, Matematik dan lain-lain. Itulah sebabnya
kebanyakan para ulama Islam dahulu-kala semasa zaman Khilafah adalah juga
adalah orang-orang yang mempunyai ilmu mengenai alam semesta ini. Bila penjajah
Eropah datang menjajahi tanah umat Islam, sistem pendidikan diubah memisahkan
ilmu agama daripada ilmu Sains, oleh itu pelajar-pelajar yang di dalam aliran Sains
langsung tidak mengetahui tentang ilmu agama dan juga sebaliknya. Malah
setengah-tengah ulama tersilap mengatakan bahawa mempelajari ilmu berkenaan
dengan Sains adalah haram hukumnya, atas alasan bahawa ianya adalah juga
berasal daripada penjajah Barat,
sepertimana sistem sekular yang berasal daripada penjajah Eropah.
Di dalam sistem pendidikan
secular, walaupun dipisahkan ilmu wahyu agama daripada ilmu alam semesta
(seperti Fizik, Kimia, Biologi, Matematik, Geografi, Geologi), ini tidak
menjadikan ilmu alam semesta turut menjadi sekular, disebabkan ilmu tidak dapat
dikelaskan kepada sekular dan bukan sekular, di mana perbahasan atau pengelasan
ilmu kepada ilmu wahyu (agama) dan ilmu alam semesta adalah tidak relevan. Di
dalam kamus penjajah orang Eropah pun, mereka tidak membuatkan pengelasan
tersebut, yakni mereka tidak mengelaskan ilmu kepada ilmu agama dan ilmu sekular.
Sistem pendidikan
Daulah Islam (Khilafah) tidak juga membezakan ilmu kepada ilmu ilmu agama dan
ilmu sekular. Tetapi di dalam sistem pendidikan negara Khilafah, kesemua ilmu
diajarkan sebagai satu kesatuan ilmu. Juga ijtihad zaman moden ini memerlukan pemahaman
mendalam tentang ilmu Biologi, Perubatan dan Kimia, kerana banyak
masalah-masalah seperti derma organ, pengklonan (cloning) dan lain-lain permasalahan memerlukan ilmu atau kefahaman tentang
bidang-bidang tersebut.
Beberapa ayat Quran dan
Hadis tentang ilmu:
Firman Allah S.W.T yang bermaksud:
“Katakanlah: Adakah sama orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu” [Az-Zumar: 9]
“Katakanlah: Adakah sama orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu” [Az-Zumar: 9]
Firman Allah S.W.T maksudnya:
“Allah memberikan hikmah (ilmu pengetahuan) kepada
sesiapa yang dikehendakiNya dan orang-orang yang diberikan ilmu pengetahuan bererti
ia telah diberikan kebaikan yang banyak”. (Al-Baqarah: 269)
Firman-Nya lagi maksudnya:
“Hanya sanya orang yang takut kepada Allah ialah orang yang berilmu”. (Al-Faatir:28)
“Hanya sanya orang yang takut kepada Allah ialah orang yang berilmu”. (Al-Faatir:28)
Nabi Muhammad S.A.W.
bersabda:
"Barangsiapa menginginkan soal-soal yang berhubungan dengan dunia, wajiblah ia memiliki ilmunya; dan barangsiapa yang ingin (selamat dan berbahagia) di akhirat, wajiblah ia mengetahui ilmunya pula; dan barangsiapa yang menginginkan kedua-duanya, wajiblah ia memiliki ilmu kedua-duannya pula." (HR. Bukhari dan Muslim)
"Barangsiapa menginginkan soal-soal yang berhubungan dengan dunia, wajiblah ia memiliki ilmunya; dan barangsiapa yang ingin (selamat dan berbahagia) di akhirat, wajiblah ia mengetahui ilmunya pula; dan barangsiapa yang menginginkan kedua-duanya, wajiblah ia memiliki ilmu kedua-duannya pula." (HR. Bukhari dan Muslim)
Firman Allah (SWT) bermaksud:
"Wahai rasul, sampaikanlah
apa-apa yang diturunkan kepada kamu dari Rabb kamu. Dan jika kamu tidak mengerjakannya
maka tidaklah kamu menyampaikan risalahNya. Allah memelihara kamu daripada
manusia, sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang
kafir". (Al-Maidah:67)
Nabi diutus ke dunia inipun
dengan tugas mengajar, sebagaimana sabdanya;
" Aku diutus ini, untuk menjadi pengajar." (HR.Baihaqi)
" Aku diutus ini, untuk menjadi pengajar." (HR.Baihaqi)
Adalah haram hukumnya sesiapa
yang menyembunyikan ilmu pengetahuan, sebagaimana sabda Nabi S.A.W.
"Barangsiapa ditanya tentang sesuatu ilmu, kemudian menyembunyikan (tidak mahu memberikan jawapannya), maka Allah akan mengekangkan (mulutnya), kelak di hari kiamat dengan kekangan (kendali) dari api neraka." (HR Ahmad)
Wa Allahu A’lam.