Thursday, November 7, 2013

Kebiadapan Non-Muslim Terhadap Amalan Islam di Malaysia



Malaysia adalah bumi Islam, iaitu bumi yang didefinisikan sebagai Tanah Yang Pemiliknya Memeluk Islam (Al-Alardu man aslama alaiha Ahluha) yang mana istilah ini menjadi pebincangan ahli sains politik Islam seperti Imam Mazhab. أسلم أهلها عليها Bahkan dalam perbincangan kitab zakat ulama mesti menyentuh tentang hukum-hakam tanah ini. Mereka telah mengkategorikan sebagai tanah Usyuriyyah yang mana tanah yang diperuntukan untuk pembayaran zakat. Hizbut tahrir dalam karya ekonomi seperti sistem ekonomi Islam mengkategorikan sebagai tanah usyur dan boleh dilihat dalam kitab seperti sistek ekonomi Islam, Muqadimmah Dustur dan Juga Al-Amwal fi daulatil Khilafah dalam bab tanah. Undang-undang ini telah wujud 1400 tahun lepas sebelum, FMS Land Code 1926 diperkenalkan di Malaysia, begitu juga sebelum Robert Torrens lahir kedunia untuk memperkenalkan sistem pemilikan tanah di Australian kemudian menjadi anutan (adoption) di Negara Malaysia lagi. Bumi yang mana Islam pernah menjadi satu kuasa mentadbir urusan mereka ini jelas dalam Undang2 laut Melaka, yang mana banyak mencedok dari buku karangan Imam Nawawi ra. Mengikut al-Bajurimi seorang ulama (pakar sains politik Islam) bahawa sesuatu bumi Islam atau tanah Islam (Negeri orang Islam ini statusnya kekal sehingga hari Qiamat). Ulama bermazhab Syafie berhujah bahawa tanah-tanihnya adalah tanah Islam (Darul Islam), dan status Bumi Islam ini tidak akan berubah walaupun dijajah dan dikuasai oleh orang kafir. الإسلام يعلو ولا يعلى عليه (HR Daruqutni, dihasankan oleh Imam Nasaruddin Albani, Sahih Jami Shagir #2778) Mereka berhujah berasaskan hadis ini menunjukkan bahawa Islam akan kekal meskipun tanah tersebut dikuasai oleh Kaum Kuffar. Status tanah Islam ini adalah kekal sehingga hari Qiamat kerana mengikut pandangan mereka bahawa tanah ini adalah kekal statusnya. Keberadaan orang kafir ke atas Bumi Islam ini tidak menjejaskan bumi Islam ini, ini kerana Islam itu tinggi dan tidak ada yang lebih tinggi daripadanya. Namun dalam perbincangan kerangka sebegini kita perlu fahami, kami ingin menganaloginya dalam satu bentuk yang jelas. Supaya pembaca budiman dapat memahami istilah ini dengan benar. Sebagai contoh Mekah adalah Tanah Suci itu adalah status yang diberikan oleh Pencipta Alam ini, namun kesyirikan dan berhala sebanyak 360 ‘mencemari’ tanah suci ini, tetapi status kesuciannya tidak tercemar dan berubah, namun amalan syirik ini perlu dibendung. Mutakhir ini umat Islam di Malaysia dikejutkan dengan berbagai isu yang dibangkitkan oleh Non-Muslim salah satu lagi kebiadapan mereka. 1) Menolak perlaksanaan Hukum Hudud 2) Menolak pembentukan Negara Islam dan menekankan bahawa Malaysia adalah Negara Sekular. 3) Mencabar larangan penggunaan Kalimah Allah dalam Bible. 4) Mencabar usaha melakukan korban dilakukan oleh pihak sekolah. Tindakan mereka lakukan hatta telah mencemari apa yang dikatakan perlembagaan, yang mana penganut agama lain tidak boleh mencampuri urusan agama Islam. Sebagai contoh hudud yang disarankan oleh gerakan Islam di Malaysia hanya terbatas kepada jenayah syariah yang dilakukan oleh Orang Islam sahaja, namun mereka menghalang perlaksaanaan ini, Bahkan memberikan komen-komen mengalahkan orang Islam yang sekular. Sedangkan yang diperjuangkan adalah dalam lingkungan orang Islam sahaja. Kebiadapan mereka demi kebiadapan, bahkan kerana takutkan pengurangan undi ada gerakan Islam sendiri berkompromi, memandang isu ini dengan sebelah mata sahaja. Inilah yang terjadi di Malaysia, sekarang ada seorang Hindu mempertikaikan ibadah korban yang dilakukan di Sekolah Kebangsaan, dan mencabar untuk penyembelihan babi di sekolah. Mereka lupa bahawa banyak proses memakan babi dsbnya tidak dihalang di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina dan memakan benda yang haram, beberapa pesta agama di SRJC dan pesta berkaitan dengan agama Hindu tidak langsung di sentuh oleh Umat Islam di Malaysia. Namun aktiviti ini mula dipersoalkan mutakhir ini, seolah2 mereka lupa bahawa Malaysia ini asalnya Bumi Kaum Muslimin, ada beberapa pesta agama Hindu berarak di Jalan Sekitar Sentul tidak penah dipersoalkan oleh Umat Islam yang ramai menetap di situ, begitu juga Cap Goh Meng, penuh dengan mercun menghalau hantu diadakan di Jalan 3/48A dicelah bangunan Menara Orkid, yang mana majoriti penghuni apartmen ini adalah beragama Islam. Tidak kedengaran suara-suara sumbang dari kaum Muslimin protes di dada akhbar atau youtube. Banyak Toleransi yang dilakukan oleh kaum Muslimin bahkan melebihi sempadan yang dibenarkan oleh Islam sendiri. Namun dalam kes ini pihak non-Muslim nampaknya telah mula menunjukkan taringnya. Sudah masanya kita sebagai umat Islam di Malaysia khasnya dan di dunia umumnya melihat bagaimana kaum non-Muslim ini tidak menghormati umat Islam, tetapi mereka mengharapkan umat Islam menghormati mereka. Umat Islam setempat perlulah bersatu hati, pemerintahan umat Islam perlulah menerapkan hukum-hakam zimmi ke atas mereka. Mereka di layan seadil-adilnya namun kebiadapan mereka ke atas Umat Islam perlu dinilai, kontrak zimmi mereka perlu dihentikan dan mereka tidak lagi menjadi warga Negara daulah. Negara perlulah melaksanakan Islam secara menyeluruh dan Islam memberikan keadilan dalam amalan agama mereka dan juga system muamalah Islam. Setelah itu… Kalau mereka ingin merasakan kehidupan Negara Kufur dan kebebasan mereka maka mereka bolehlah balik ke negara2 mereka. Carilah bumi yang dapat menghidupkan ajaran mereka anuti bukannya mengacau amalan Islam di Bumi Kaum Muslimin. Hatta ditempat kami mengajar anak-anak kami yang berstatus Sekolah Kebangsaan. Umat Islam bukannya sengaja menyembelih lembu depan kuil kamu. لَکُمۡ دِیۡنُکُمۡ وَلِیَ دِیۡنِ
Team Analisis Syabab Ipoh

No comments:

Post a Comment