Malaysia adalah bumi Islam, iaitu bumi yang didefinisikan
sebagai Tanah Yang Pemiliknya Memeluk Islam
(Al-Alardu man aslama alaiha Ahluha) yang mana istilah ini menjadi pebincangan
ahli sains politik Islam seperti Imam Mazhab. أسلم أهلها عليها Bahkan dalam
perbincangan kitab zakat ulama mesti menyentuh tentang hukum-hakam tanah ini.
Mereka telah mengkategorikan sebagai tanah Usyuriyyah yang mana tanah yang
diperuntukan untuk pembayaran zakat. Hizbut tahrir dalam karya ekonomi seperti
sistem ekonomi Islam mengkategorikan sebagai tanah usyur dan boleh dilihat
dalam kitab seperti sistek ekonomi Islam, Muqadimmah Dustur dan Juga Al-Amwal fi
daulatil Khilafah dalam bab tanah. Undang-undang ini telah wujud 1400 tahun
lepas sebelum, FMS Land Code 1926 diperkenalkan di Malaysia, begitu juga
sebelum Robert Torrens lahir kedunia untuk memperkenalkan sistem pemilikan
tanah di Australian kemudian menjadi anutan (adoption) di Negara Malaysia lagi.
Bumi yang mana Islam pernah menjadi satu kuasa mentadbir urusan mereka ini
jelas dalam Undang2 laut Melaka, yang mana banyak mencedok dari buku karangan
Imam Nawawi ra. Mengikut al-Bajurimi seorang ulama (pakar sains politik Islam)
bahawa sesuatu bumi Islam atau tanah Islam (Negeri orang Islam ini statusnya
kekal sehingga hari Qiamat). Ulama bermazhab Syafie berhujah bahawa
tanah-tanihnya adalah tanah Islam (Darul Islam), dan status Bumi Islam ini
tidak akan berubah walaupun dijajah dan dikuasai oleh orang kafir. الإسلام يعلو
ولا يعلى عليه (HR Daruqutni, dihasankan oleh Imam Nasaruddin Albani, Sahih Jami
Shagir #2778) Mereka berhujah berasaskan hadis ini menunjukkan bahawa Islam
akan kekal meskipun tanah tersebut dikuasai oleh Kaum Kuffar. Status tanah
Islam ini adalah kekal sehingga hari Qiamat kerana mengikut pandangan mereka
bahawa tanah ini adalah kekal statusnya. Keberadaan orang kafir ke atas Bumi
Islam ini tidak menjejaskan bumi Islam ini, ini kerana Islam itu tinggi dan
tidak ada yang lebih tinggi daripadanya. Namun dalam perbincangan kerangka
sebegini kita perlu fahami, kami ingin menganaloginya dalam satu bentuk yang
jelas. Supaya pembaca budiman dapat memahami istilah ini dengan benar. Sebagai
contoh Mekah adalah Tanah Suci itu adalah status yang diberikan oleh Pencipta
Alam ini, namun kesyirikan dan berhala sebanyak 360 ‘mencemari’ tanah suci ini,
tetapi status kesuciannya tidak tercemar dan berubah, namun amalan syirik ini
perlu dibendung. Mutakhir ini umat Islam di Malaysia dikejutkan dengan berbagai
isu yang dibangkitkan oleh Non-Muslim salah satu lagi kebiadapan mereka. 1)
Menolak perlaksanaan Hukum Hudud 2) Menolak pembentukan Negara Islam dan
menekankan bahawa Malaysia adalah Negara Sekular. 3) Mencabar larangan
penggunaan Kalimah Allah dalam Bible. 4) Mencabar usaha melakukan korban
dilakukan oleh pihak sekolah. Tindakan mereka lakukan hatta telah mencemari apa
yang dikatakan perlembagaan, yang mana penganut agama lain tidak boleh
mencampuri urusan agama Islam. Sebagai contoh hudud yang disarankan oleh
gerakan Islam di Malaysia hanya terbatas kepada jenayah syariah yang dilakukan
oleh Orang Islam sahaja, namun mereka menghalang perlaksaanaan ini, Bahkan
memberikan komen-komen mengalahkan orang Islam yang sekular. Sedangkan yang
diperjuangkan adalah dalam lingkungan orang Islam sahaja. Kebiadapan mereka
demi kebiadapan, bahkan kerana takutkan pengurangan undi ada gerakan Islam
sendiri berkompromi, memandang isu ini dengan sebelah mata sahaja. Inilah yang
terjadi di Malaysia, sekarang ada seorang Hindu mempertikaikan ibadah korban
yang dilakukan di Sekolah Kebangsaan, dan mencabar untuk penyembelihan babi di
sekolah. Mereka lupa bahawa banyak proses memakan babi dsbnya tidak dihalang di
Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina dan memakan benda yang haram, beberapa
pesta agama di SRJC dan pesta berkaitan dengan agama Hindu tidak langsung di
sentuh oleh Umat Islam di Malaysia. Namun aktiviti ini mula dipersoalkan
mutakhir ini, seolah2 mereka lupa bahawa Malaysia ini asalnya Bumi Kaum
Muslimin, ada beberapa pesta agama Hindu berarak di Jalan Sekitar Sentul tidak
penah dipersoalkan oleh Umat Islam yang ramai menetap di situ, begitu juga Cap
Goh Meng, penuh dengan mercun menghalau hantu diadakan di Jalan 3/48A dicelah
bangunan Menara Orkid, yang mana majoriti penghuni apartmen ini adalah beragama
Islam. Tidak kedengaran suara-suara sumbang dari kaum Muslimin protes di dada
akhbar atau youtube. Banyak Toleransi yang dilakukan oleh kaum Muslimin bahkan
melebihi sempadan yang dibenarkan oleh Islam sendiri. Namun dalam kes ini pihak
non-Muslim nampaknya telah mula menunjukkan taringnya. Sudah masanya kita
sebagai umat Islam di Malaysia khasnya dan di dunia umumnya melihat bagaimana
kaum non-Muslim ini tidak menghormati umat Islam, tetapi mereka mengharapkan
umat Islam menghormati mereka. Umat Islam setempat perlulah bersatu hati,
pemerintahan umat Islam perlulah menerapkan hukum-hakam zimmi ke atas mereka.
Mereka di layan seadil-adilnya namun kebiadapan mereka ke atas Umat Islam perlu
dinilai, kontrak zimmi mereka perlu dihentikan dan mereka tidak lagi menjadi
warga Negara daulah. Negara perlulah melaksanakan Islam secara menyeluruh dan
Islam memberikan keadilan dalam amalan agama mereka dan juga system muamalah
Islam. Setelah itu… Kalau mereka ingin merasakan kehidupan Negara Kufur dan
kebebasan mereka maka mereka bolehlah balik ke negara2 mereka. Carilah bumi
yang dapat menghidupkan ajaran mereka anuti bukannya mengacau amalan Islam di
Bumi Kaum Muslimin. Hatta ditempat kami mengajar anak-anak kami yang berstatus
Sekolah Kebangsaan. Umat Islam bukannya sengaja menyembelih lembu depan kuil
kamu. لَکُمۡ دِیۡنُکُمۡ وَلِیَ دِیۡنِ
Team Analisis Syabab Ipoh
No comments:
Post a Comment